onsdag 11 mars 2009

Intervju med Pia Enochsson - särskild utredare

Bakgrund
Pia Enochsson utsågs den 3 mars till särskild utredare för att bilda Myndigheten för yrkeshögskolan, med avsikten att hon ska bli generaldirektör för myndigheten när den inrättas den 1 juli 2009. Här följer en kort intervju med utredaren.


Fakta
Ålder: 59
Familj: Man, två barn och sex barnbarn
Bor: I Stockholm
Bakgrund: Lärare, SYO-konsulent, statssekreterare och tidigare generaldirektör för Glesbygdsverket och Myndigheten för skolutveckling för att nämna några befattningar.
Fritid: För närvarande ingen alls. Annars gärna skönlitteratur, umgås med barnbarn, bio och utställningar av olika slag.
Dold talang: Kan det mesta om EU:s system för mjölkkvoter och kan skjuta prick med gevär. Inget av detta är till nytta för den nya myndigheten dessvärre.

Varför ville du ha jobbet?
- Jag ville gärna kavla upp ärmarna och starta en myndighet med viktigt uppdrag från första början och jag är så glad att jag fick det förtroendet.

Vem är Pia Enochsson?
- En rätt vanlig människa med fel, brister och talanger som andra. Hon har relativt lätt att fatta beslut, är oftast glad och lugn trots ett högt arbetstempo. Hon gifte sig nyligen i Las Vegas med samma man som hon levt med i 45 år nu.

Vilka är de största utmaningarna för Yrkeshögskolan?
- Det blir att åstadkomma en helhet av alla de många delar som myndighetens verksamhet ska bestå av. En annan utmaning är att hålla ihop en verksamhet som kommer att finnas på två orter. Båda dessa utmaningar har jag haft som GD tidigare och vet att de är fullt möjliga att genomföra.

Hur är du som ledare?
- Jag är drivande och entusiastisk och tror jag kan dela med mig och sprida det till andra. Jag delegerar gärna när jag känner mig trygg med de chefer jag har omkring mig. Jag har mycket energi och stark motivation. Är också otålig ska erkännas.

Du har ju en gedigen erfarenhet av skolan, men hur ska yrkeshögskolan bli trovärdig i näringslivet?
- Det går bara genom nära samarbete med näringslivet självt. Det är en mycket viktig del i myndighetens kommande arbete att utveckla bra former för arbetslivets inflytande.

Vilka är de tre första sakerna som ska ta plats i din almanacka?
- Det blir att avsätta tid för att flytta in i kommittélokalerna, träffa medarbetare och konsulter som jag knyter till Kommittén för yrkeshögskolan och att packa ner mina papper i flyttkartonger.

Vad vill du säga till alla som vill veta allt om hur det blir i den nya yrkeshögskolan?
- Vi har mycket kort tid på oss att förbereda för starten av den nya myndigheten och fullgöra alla andra uppgifter som finns i direktiven och som vi ska ansvara för. Det betyder att vi inte kommer att kunna göra något annat alls under tiden fram till 1 juli. Vi kommer därför inte att kunna delta i konferenser och andra informationsmöten förrän efter det att myndigheten har bildats.